Een social media plan maken is geen rocket science maar vraagt wel een doordachte strategie en stappenplan. Helaas wordt er dikwijls ondoordacht te werk gegaan. “Oké, wie heeft er nog een leuk idee?”, roept de marketing verantwoordelijke enthousiast door de meeting room. – Je voelt het oprechte enthousiasme in de vraag, maar ziet ook de bijna-wanhoop in de ogen. Wat volgt is een lange stilte… en meestal een diepe zucht. Beginnen jouw social media meetings ook weleens zo? Maar hoe kan je dit nu strategischer aanpakken? Hoe bouw je een social media plan zodat je content boeiend en écht relevant wordt voor je doelgroep?
Oké dus, een social media plan maken met bitesize smaakbommetjes die liefst ook nog een reactie of emotie uitlokken? Challenging … maar doable, zeker met een realistische en gestructureerde aanpak.
Stap 1: Persona, persona, persona …
I know! You’ve been there and done that. Maar je persona’s blijven de kern van het verhaal. Je moet content maken die HEN overtuigt, boeit en aanspoort. Je bent niet op zoek naar content die jij leuk vindt. Alles start (en eindigt) bij je doelgroep.
Maak 1, 2, maximum 3 duidelijk gedefinieerde marketingpersona’s op. Wie is die ideale klant en waar bevindt die zich? Wat zijn de challenges en wanneer ervaart hij/zij succes? Niet zo eenvoudig? Beeld je een bestaande klant in. Van wie zou je nog wel 10 kopieën willen in je klantenbende?
Stap 2: Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft ze?
Wat is de toegevoegde waarde die jij aan je klant geeft ? Waarom kopen ze bij jou en niet bij de concurrent? Dat kan zowel rationeel als emotioneel zijn. Schrijf het op m.b.v. pen en papier, visualiseer met een whiteboard, … whatever works for you, maar bespreek het zeker met je team. Het is belangrijk dat iedereen zijn input levert, zo zal je meteen ook verschillende invalshoeken zien.
Stap 3: Puzzelen maar!
Nu begint de fun pas echt. Hier start de bouw van jouw social media framework. Lijst al je waarden op en match met je persona’s. Welke waarden zijn relevant voor wie? Of passen ze voor iedereen? Leg nu ook de verschillende beschikbare kanalen bij in deze puzzel, deel verantwoordelijkheden uit en koppel je maand- of kwartaalplanning eraan. Hou rekening met de 70 (inspireren) -20 (educeren) -10 (verkopen) regel en voeg ook deze toe in je matrix. Zo zie je onmiddellijk verschillende invalshoeken ontstaan. Dit is de basis voor jouw social media plan. Hier kan je elke keer weer naar teruggrijpen.
Natuurlijk kan je angle veranderen; op basis van actua, een case, evenementen, gebeurtenissen of gewoon simpelweg een gesprek met iemand. Je social media plan fungeert als checklist waaraan je je content telkens kan spiegelen. Zo blijf je trouw aan je kern en bouw je verder aan authenticiteit en herkenbaarheid. Eén duidelijk verhaal, een rode draad, jouw business strategie.
Hulp nodig? Oh yes baby, wij staan paraat. We puzzelen graag mee en leggen samen de basis van jouw social media plan. Daarna ligt de bal in jouw kamp, ga je hier zelf mee aan de slag of kies je voor volledige ontzorging? Onze studio neemt, indien gewenst, je hele social media beheer over. You call the shots!
Ankerrui 9,
2000 Antwerpen
België
hello@marketingfizz.be
0492 72 61 91
Marketing FiZZ biedt een gratis (ja, je leest het goed) #marketingaudit aan voor IT & Software bedrijven waarbij je online aanwezigheid onder de loep wordt genomen. Onze studio maakt een analyse van A tot Z met een overzicht van wat werkt en wat er moet veranderen (hé, daar kunnen wij bij helpen) om je doelen te bereiken.