Wat is jouw straffe strategie om sterk talent te strikken?

Employer branding, zelfs als je de voorbije maanden in een grot woonde, kon je er niet aan ontsnappen. Het is hot, het is overal, maar wat is het eigenlijk? 

Employer branding is de creatie van een positieve bedrijfsreputatie bij je huidige werknemers en aandeelhouders, maar belangrijker nog bij potentiële werknemers, sollicitanten, stagiaires, freelancers, …. Je schuift met andere woorden je imago naar voren als differentiator voor het behouden en aantrekken van medewerkers.  Een gedeelte daarvan is gebaseerd op perceptie en heb je uiteraard niet 100% in de hand, maar met een doordachte aanpak kan je dat imago wel versterken en continu bevestigen. 

Je hebt misschien nog nooit aan Employer Branding gedacht, maar toch heb je er al één. Ook vandaag al bestaat er een imago en perceptie van jouw bedrijf! Dit wordt dag in, dag uit ervaren en uitgedragen door je medewerkers. Nu is de vraag: strookt dit met wat jij wenst uit te stralen? Niet helemaal? Dan is er werk aan de winkel! The war for talent is going strong en daar lijkt niet snel verandering in te komen, integendeel. Bijna al onze klanten zijn vandaag op zoek naar extra collega’s, dat gaat over om en bij de 200 op jaarbasis, Microsoft heeft vandaag op Linkedin wereldwijd zelfs meer dan 24.500 vacatures openstaan. Al deze sollicitanten dus meteen een goed gevoel geven bij je bedrijf is van onschatbare waarde! “You never get a second chance to make a great first impression.” Dat geldt 100% ook voor je bedrijf in the war for talent.

 

Hoe helpt Employer Branding je bedrijf? 

Onderzoek van Glassdoor in 2021 geeft aan dat

  • 92% van de actieve werkbevolking een nieuwe baan overwegen wanneer het voor een bedrijf zou zijn met een uitstekende reputatie als werkgever. 
  • 50% van de kandidaten zeggen dat ze niet willen werken voor een bedrijf met een slechte reputatie, zelfs al zou het voor een hoger loon zijn.

Een aantrekkelijke Employer Branding heeft dus een impact op een betere talent acquisitie en langere talent retentie. Eenvoudig gezegd, een positieve reputatie als werkgever zorgt ervoor dat mensen voor je willen werken én blijven werken! 

Een uitgekiende Employer Branding strategie is alleen nodig bij de grote! Toch? Think again, nét met jouw unieke Employer Brand kan je het verschil maken. Een KMO biedt vaak compleet andere voordelen dan een grote corporate organisatie. Een familiale sfeer, meer betrokkenheid, lokaal gelegen, minder werkdruk, … allemaal aspecten die werknemers waarderen en die je dus extra in de verf kan zetten!

 

Hoe pas je dit nu zelf toe? Lucky you! 👉 We schreven een employer branding handboek “In 5 stappen naar een straffe strategie om sterk talent te strikken” vol tips om je op weg te helpen.

Sharing is… 😉
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hé, pssshtt!

Gratis Marketing Audit? Yes, please!

Marketing FiZZ biedt een gratis (ja, je leest het goed) #marketingaudit aan voor IT & Software bedrijven waarbij je online aanwezigheid onder de loep 🔎 wordt genomen. Onze studio maakt een analyse van A tot Z met een overzicht van wat werkt ✅ en wat er moet veranderen (hé, daar kunnen wij bij helpen) om je doelen te bereiken.