
Google maakte vorig jaar al bekend dat ze dit jaar in mei een belangrijke update zullen doorvoeren rond Page Experience. Maar over wat gaat Page Experience eigenlijk en wat betekent het juist voor je bedrijf? Dankzij de aankondiging van Google komen we in een unieke situatie terecht waarbij we onze websites kunnen voorzien van de juiste aanpassingen voordat de update live gaat. Thank God!
Maar wat betekent het nu? Page Experience, zoals voorgesteld door Google is “a set of signals that measure how users perceive the experience of interacting with a web page beyond its pure information value”. Dit wil zeggen dat Google voor de ranking van je website, uitgebreid rekening gaat houden met de ervaring van de gebruikers. Hebben zij een goede ervaring dan rank je hoger, hebben zij een slechte ervaring dan rank je slechter.
Google Page Experience is de benaming voor een aantal factoren die de daadwerkelijke ervaring van een gebruiker op een pagina beïnvloeden. Dit zijn reeds bestaande factoren zoals mobile friendliness, safe-browsing, HTTPS en interstitials (onderbrekende pop-ups op bepaalde webpagina’s). Google voegt daar nu de Web Core Vitals aan toe:
De basis van de Core Web Vitals is natuurlijk de laadtijd of pagespeed. De laadsnelheid van jouw website beïnvloedt de gebruikservaring. Google haat trage websites en je bezoekers uiteraard ook! Volgens Google kan je bounce rate met 32% stijgen als je laadtijd stijgt van 1 naar 3 seconden.
Om de Page Experience kracht bij te zetten, plant Google ook een visuele indicator. Deze indicator zal websites die goed scoren op Page Experience differentiëren in de Google Rankings. Als je je hier niet goed op voorbereid, kan dit je CTR (Click Through Rate) op een negatieve manier aantasten.
Uiteraard! Page experience zal belangrijk zijn voor elke website en webshop. Maar los daarvan, blijft goede content natuurlijk ook erg belangrijk. Daarvoor kan je dan weer deze metrics in de gaten houden:
Indien je website nog niet volledig aan alle vereisten voldoet, heb je gelukkig nog een aantal maanden om je voor te bereiden.
In deel 2 van deze blogserie kom je te weten wat je kan doen om je voor te bereiden en vertellen we hoe je ziet of je site op dit moment goed scoort of niet. Stay tuned!
Ankerrui 9,
2000 Antwerpen
België
hello@marketingfizz.be
0492 72 61 91
Marketing FiZZ biedt een gratis (ja, je leest het goed) #marketingaudit aan voor IT & Software bedrijven waarbij je online aanwezigheid onder de loep wordt genomen. Onze studio maakt een analyse van A tot Z met een overzicht van wat werkt
en wat er moet veranderen (hé, daar kunnen wij bij helpen) om je doelen te bereiken.