Podcasts als marketing tool

Podcasts, ze bestaan al jaren maar pas de laatste jaren winnen ze meer aan populariteit.  Het verbaast ons niets! Een podcast kan je nu werkelijk overal beluisteren. In de auto, in de fitness, op de fiets, in bad, op vakantie,… Als luisteraar heb je een enorme vrijheid. Jij kiest wanneer, waar en welke podcast je beluistert.  Maar ook als maker is de podcast een interessant kanaal om jouw verhaal tot bij de juiste doelgroep te krijgen. Lees hieronder waarom je een podcast als marketingtool zeker niet mag uitsluiten.

 

1. Makkelijk te consumeren content

Zeg nu zelf, na een hele dag achter de computer te werken, is het wel eens fijn om je ogen te laten rusten en gewoon te luisteren naar content.  Je verwacht niet dat iemand je e-book of whitepaper leest tijdens zijn work-out of in de file. Het luisteren van een podcast daarentegen is gemakkelijk te combineren met andere activiteiten.

 

2. Emoties overbrengen

Waar het bij tekst moeilijk is om de juiste emoties over te brengen, geeft geluid je de mogelijkheid om luisteraars de emoties achter de woorden te laten voelen. Luisteraars voelen zich persoonlijker aangesproken en krijgen het gevoel dat ze je echt leren kennen.

 

3. Waardevol bereik

In tegenstelling tot de radio die soms gewoon als achtergrondmuziek aan staat, kiezen  luisteraars van een podcast hier bewust voor. Dit maakt dat ze oprecht geïnteresseerd zijn en niet zomaar wegzappen. Uit data van iTunes Analytics is gebleken dat podcasts voor maar liefst 90% worden uitgeluisterd.

Het is niet enkel een trouw publiek maar uit onderzoek van Imec blijkt ook dat podcast luisteraars vooral professionals onder de veertig jaar zijn met een hoog inkomen.

 

4. Relatief goedkoop

Of het nu een podcast is waarbij je jouw producten bespreekt, een interview met interessante mensen uit de sector of de nieuwste trends, jij als bedrijf kiest zelf wat je vertelt, hoeveel afleveringen je maakt en aan welk tempo je afleveringen uitbrengt. Je bepaalt dus helemaal zelf hoeveel budget en hoeveel tijd je in je podcast(s) steekt.

Daar komt nog bij dat je in tegenstelling tot het maken van video’s, je geen dure materialen of software nodig hebt voor het opnemen van een podcast. Je kan je eigen afleveringen makkelijk opnemen met je laptop of smartphone.

 

5. Hergebruik je content

Eenmaal je podcast is opgenomen kan je deze gemakkelijk hergebruiken voor andere content. Maak bijvoorbeeld een blogpost met de highlights van je podcast episode of gebruik quotes uit je podcast. Wees creatief!

Onze tip: concentreer je niet teveel op het promoten van je producten of diensten maar creëer juist toegevoegde waarde voor je luisteraars door authentieke verhalen te vertellen.

Sharing is… 😉
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hé, pssshtt!

Gratis Marketing Audit? Yes, please!

Marketing FiZZ biedt een gratis (ja, je leest het goed) #marketingaudit aan voor IT & Software bedrijven waarbij je online aanwezigheid onder de loep 🔎 wordt genomen. Onze studio maakt een analyse van A tot Z met een overzicht van wat werkt ✅ en wat er moet veranderen (hé, daar kunnen wij bij helpen) om je doelen te bereiken.