Apple iOS 14.5 privacy update: wat betekent dit voor je Facebook campagnes?

Je hebt er misschien al wat over zien passeren: De iOS 14 privacy update van Apple is live! Maar wat betekent dat nu eigenlijk? En welke impact heeft dit op jouw bedrijf? Marketing FiZZ to the rescue! We gidsen je door de belangrijkste features, in duidelijke taal.

De nieuwe iOS 14.5 update is geboren en die brengt heel wat nieuwe privacy- en datagebruik opties met zich mee. Apple-gebruikers die de update installeren, krijgen vanaf dan een pop-up te zien wanneer ze een app, zoals die van Facebook, openen. Hierin wordt expliciet naar toestemming gevraagd tot tracking. Iets waar de gemiddelde Facebook-adverteerder niet bepaald op zat te wachten…

 

 

Deze update zal een invloed hebben op je Facebook-advertenties en dus ook op je campagneresultaten. We gaan even door de veranderingen:

 

Beperkte conversie- en interactiegegevens van je website

Vanaf nu kan je maximum acht web-gebeurtenissen volgen per domein. Dit zijn interacties die een bezoeker op je website kan doen, zoals het invullen van een contactformulier of het bezoeken van een specifieke pagina.

Facebook zal deze web-gebeurtenissen in het begin automatisch instellen op basis van welke events het beste zouden presteren op je website. Als je liever zelf bepaalt welke events je wil tracken, kan je deze aanpassen in de eventmanager. Later in deze blog meer daarover!

Wat gebeurt er met mijn aangepaste en vergelijkbare doelgroepen? Geen paniek, je zal deze nog steeds kunnen gebruiken voor je campagnes. Maar – ja, daar zijn we – , je doelgroepen kunnen wel kleiner en minder nauwkeurig worden wanneer veel mensen geen toestemming geven tot tracking, want daardoor zal Facebook minder data hebben.

 

Datavertraging bij je Facebook campagnes

Ook de opvolging van je campagnes zal anders zijn. Aangezien er minder data zal vrijgegeven worden, zal info, zoals bv. leeftijd en behaalde conversies, in je campagnes beperkt worden. Daarnaast is er ook een vertraging van drie dagen op de data van iOS gebruikers. Dat betekent dat je minder gegevens zal zien in je campagne-overzicht, ten opzichte van wat er werkelijk gepresteerd is de laatste drie dagen. De boosdoener? De Private Click Measurement (PCM) van Apple! Deze blokkeert en vertraagt je data.

 

Aparte campagnes voor app-installaties

Het advertentieplatform maakt sinds de iOS update ook een onderscheid tussen campagnes met als doel om websiteverkeer te genereren en campagnes die zorgen dat mensen jouw iOS app gaan installeren. Dit heeft allemaal te maken met de beperkte rapportering die je door de update op iOS zal hebben. Opgelet! Als je gaat adverteren voor de iOS app van je online winkel of bedrijf moet je weten dat je deze app maar aan één advertentieaccount kan koppelen.

Daarbovenop is er ook een beperking op het aantal lopende campagnes die je tegelijkertijd mag hebben. Voor elke app geldt er een limiet van negen iOS 14-campagnes die tegelijkertijd mogen draaien. In deze campagnes is er een limiet van vijf advertentiesets van hetzelfde optimalisatietype zoals app-downloads of -verkopen. Als laatste is er nog een herstelperiode van 72 uur wanneer je een campagne uitschakelt. Na deze 72 uur telt deze campagne niet meer voor de limiet.

 

Welke acties moet je bedrijf ondernemen?

1. Je website verifiëren op Facebook

Verifieer eerst en vooral je website op Facebook. Dit is nodig om je gebeurtenissen ( paginaweergaven, contactmomenten, …) te gebruiken in je campagnes. Je kan dit doen via een DNS TXT file, een HTML file die je in je website moet plaatsen of een metatag die je in de header zet.

2.  Bepaal de gebeurtenissen die je wil tracken

Zodra je domein geverifieerd is, ga je aan de slag met je gebeurtenissen. Deze kan je op verschillende manieren toevoegen:

  • Via de gebeurtenis-configuratie van Facebook.
    • Hier dien je enkel de URL van je website toe te voegen! Daardoor kan je bepalen welke knoppen een event zijn op je website.
  • Of schrijf zelf de code op je website.
  • Als laatste kan je de conversie API van Facebook gebruiken.


3.  Bekijk je huidige campagnes

Heb je nog campagnes lopende op dit moment? Hou er dan rekening mee dat de nieuwe update hier voor wat problemen kunnen zorgen. Ga daarom geregeld op zoek naar foutmeldingen in je advertentieaccounts. Je krijgt meteen een overzicht of je domein geverifieerd is en of je nog gebeurtenissen moet koppelen. Kijk zeker je doelgroepen na of alles nog juist staat!

Last but not least, controleer je campagnes geregeld om te kijken hoe groot de impact is van de update. Om ervoor te zorgen dat je nog steeds een overzicht hebt op de belangrijkste acties, kan je gebruik maken van andere mogelijkheden om gegevens binnen te halen: lead formulieren of survey tools zijn hiervoor zeker een aanrader want met deze gegevens kun je nog steeds aan retargeting doen zonder de iOS gegevens nodig te hebben.

Alle stappen gedaan en ready to go? Top! Toch nog wat hulp nodig bij enkele stappen? No stress, stuur ons een berichtje en laten we samen kijken hoe we jouw advertentieaccount iOS 14-proof kunnen maken.

Sharing is… 😉
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hé, pssshtt!

Gratis Marketing Audit? Yes, please!

Marketing FiZZ biedt een gratis (ja, je leest het goed) #marketingaudit aan voor IT & Software bedrijven waarbij je online aanwezigheid onder de loep 🔎 wordt genomen. Onze studio maakt een analyse van A tot Z met een overzicht van wat werkt ✅ en wat er moet veranderen (hé, daar kunnen wij bij helpen) om je doelen te bereiken.